יום ראשון, 1 במאי 2011

חיפה תחת בנייה - למי שלא היה


























באולם רפפורט בחיפה תפתח התערוכה "חיפה תחת בנייה" אשר מספרת מנקודת מבטה האישית של הצלמת מנחה נופה את סיפור בנייתן והתפתחותן של מנהרות הכרמל. המחלף שהוקם בנווה שאנן הוא המחלף הגדול בישראל, עם שבעה גשרים בארבעה מפלסים. ההערכה היא שעלות ביצוע הפרויקט עלתה מעל מיליארד ורבע‏‏ ש"ח.

מנחה נופה תיעדה את כל תקופת העבודה שהתרחשה באיזור. החל מחפירת המנהרות, סלילתן ועד לרגעים האחרונים בהם הוקמו "מנהרות הכרמל" וכביש האגרה נפתח לציבור. היא בוחרת לטענתה "להתעלות על התיעוד העיתונאי" ולהציג בתערוכה זו רגעים, ללא כל סדר כרונולגי לתקופת הבנייה. היא מביאה את החוויה שקיבלה מכל מצב ותמונה שצילמה, וכמובן מאותם אנשים שחיים במקום ומסתגלים למציאות חדשה.

הצעה ראשונה לכריית מנהרות מתחת לכרמל עלתה כבר בתקופת המנדט אך רק בינואר 2007 החלו העבודות בשטח. את הרעיון לתעד פרויקט ענק שכזה קיבלה הצלמת מביקוריה בבית הוריה. "ואדי רושמיה" (נחל ראש מאיה), המקום בו נסללו המנהרות, הוא נוף ילדותה – הנוף הראשון שראה אביה כאשר עלה לישראל ולכן גם השורש המשפחתי שלה ושל בני משפחתה. בעקבות זאת, כאשר החל החזון לקרום עור וגידים הצטרפה אליו גם נופה, לבדה עם המצלמה ועם התחושות הרבות שעלו בה ונלוו לפרויקט.

היא טוענת כי הרצון לתעד הגיע ממקור ביקורתי. כבר הרבה נאמר בשנים האחרונות על ההרס שמביאות עמן סלילות הכבישים לנופי הטבע בישראל. באיזור זה היה ברור כי חפירות במקום יביאו להרס צמחייה, בעלי חיים וכמובן נוף הכרמל שאין עוד כמוהו בישראל. נקודה נוספת למחשבה במסע זה היא ההבנה כי זהו כביש אגרה ובכך אינו שייך יותר לכלל שסבב אותו קודם, אלא רק למי שיבחר לשלם על הזכות לנסוע בו.

לאחר שעברה תקופה ארוכה בתיעוד, יחד עם הסלילה, גם נופה עברה תהליך – היא התרככה והבינה כי זו המציאות החדשה וכי נעשתה במקום עבודה עצומה עם השקעה רבה. היא כבר לא מעוניינת להראות רק את הצד הביקורתי של הבנייה אלא בוחרת להכיר במצב בידיעה כי אינה יכולה לשנות אותו. היא רק מקווה שהטבע מסביב יוכל להישמר וכי האנשים שסובבים את המקום יזכו להכיר ולשמוע על התהליך העצום שהתרחש שם. "הוויתור חשוב כאן. הכעס המרכזי הלך, ונשאר רק המקום של אהבת הטבע הבסיסית יחד עם התקדמות והכרה שדברים משתנים", היא טוענת. היא מסכמת את ארבעת השנים במחשבה כי "הכביש הפך לחזק יותר ממי שבנה אותו" ומקבלת כי זהו יעודו החדש של אותו הנוף שכל כך אהבה.

"מנהרות הכרמל" הן מערכת כבישי אגרה הסלולים בשתי מנהרות כפולות מתחת לרכס הכרמל. הן מחברות בין מחלף חיפה דרום (כביש החוף) בכניסה הדרומית מערבית לחיפה ובין מחלף הקריות (צ'ק פוסט) בכניסה המזרחית לעיר. התיעוד בתערוכה זו מתאר את מחלף "הגרנד קניון" הנמצא במרכז המנהרות ומהווה את פתח הכניסה והיציאה מהעיר חיפה.

חיפה תחת בנייה
תערוכת צילום: מנחה נופה

אולם רפפורט –שד' הנשיא 138, מרכז הכרמל, חיפה
יום חמישי ה-28.04.11 ועד יום רביעי ה-18.05.11
שעות פעילות: א'-ה': 09:00-15:00; 18:00-19:00 ובשעות אירועי המקום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה